ماده 1- تعاريف
1-1 مركز رشد: مركزي است تحت مديريت متخصصين حرفه اي كه با ارائه خدمات حمايتي از ايجاد و توسعه حرفه هايي جديد توسط كارآفريناني كه در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمينه هاي مختلف منتهي به فناوري متشكل شده اند و اهداف اقتصادي مبتني بر دانش و فن دارند، پشتيباني مي كند. اين خدمات شامل موارد زير است:
- تامين محل كار (به صورت اجاره)
- خدمات آزمايشگاهي، كارگاهي و اطلاع رساني
- خدمات مديريتي ، حقوقي ، مالي، اعتباري، پروژه يابي و بازاريابي
- آموزش هاي تخصصي ويژه و مشاوره
- ساير خدمات مرتبط با توسعه ،رشد و ارتقاي واحدهاي فناوري
1-2 سازمان موسس (متقاضي) : سازماني است كه مركز رشد را تاسيس نموده و تامين اعتبارات آن را از مجاري دولتي و غير دولتي بعهده مي گيرد.
1-3 واحدهاي فناوري: واحدهاي داراي هويت حقوقي مستقل از مركز رشد بوده ك هبا توجه به اساسنامه و يا ساير اسناد قانوني در زمينه تحقيقات كاربردي و توسعه اي ، طراحي مهندسي ، مهندسي معكوس ، انتقال فناوري، ارائه خدمات تخصصي و فعاليت در جهت تجاري كردن نتايج تحقيقات فعاليت مي نمايند.
اين واحدها منجمله شامل شركتهاي خصوصي، وتحدهاي تحقيق و توسعه صنايع ، و يا مراكز تحقيقاتي وابسته به دانشگاه ها يا دستگاه هاي اجرايي هستند.
1-4 دوره رشد مقدماتي: دوره اي حداكثر 6 ماهه است كه در آن ، به افراد و يا گروه هاي مستعدي كه داراي ايده هاي نوآورانه صنعتي هستند، مشاوره و آموزشهاي لازم براي آشنايي با بازار ، شناسايي گروه كاري، تثبيت ايده كاري و ايجاد هويت هاي حقوقي مستقل داده مي شود . در صورت موفقت در اين دوره مقدماتي و كسب هويت مستقل حقوقي، واحدهاي نوپا مي توانند متقاضي اسكان رسمي در مركز رشد شوند. زمان اين دوره با تصويب مدير مركز رشد تا 9 ماه قابل افزايش است.
1-5 بخش رشد مقدماتي (Pre – Incubator) : بخشي از مركز رشد است كه در آنجا دوره رشد مقدماتي برگزار مي گردد.
1-6 دوره رشد: دوره اي است حداكثر 3 ساله كه طي آن واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد به معيارهاي رشد يافتگي دست يافته و پس از آن از مركز رشد خارج مي شوند. زمان اين دوره با تصويب هيات امنا تا 5 سال قابل افزايش است.
نمودارهاي ساختاري و تعامل هاي دروني مركز رشد
ماده 2- اهداف
2-1 بستر سازي جهت تجارت كردن دستاوردهاي تحقيقاتي
2-2 ايجاد زمينه كارآفريني و حمايت از نوآوري و خلاقيت نيروهاي محقق جوان
2-3 كمك به رونق اقتصاد محلي مبتني بر فناوري
2-4 ايجاد فضاي لازم جهت گسترش و رشد واحدهاي كوچك و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمينه هاي فناوري
2-5 بستر سازي جهتا يجاد فرصت هاي شغلي مناسب جهت جذب كارآفرينان و دانش آموختگان دانشگاهي در زمينه هاي فناوري
2-6 توليد و توسعه محصولات و فرآيندهاي فناوري قابل عرضه به بازار
ماده 3- وظايف
3-1 حمايت مالي از واحدهاي مستقر در مركز رشد با توجه به فعاليتهاي مندرج در بند 1-3
3-2 تلاش براي فراهم آوردن حمايت هاي قانوني جهت تسريع رشد واحدهاي مستقر در مركز رشد
3-3 ارائه خدمات و مشاوره هاي مورد نياز واحدها در راستاي تبديل ايده هاي نو به محصولات قابل تجاري شدن و تجاري سازي آنها
3-4 نظارت بر روند رشد واحدها و تحليل مستمر دستاوردها با هدف افزايش كارائي مركز رشد
3-5 نظارت بر فعاليت هاي واحدهاي فناوري در تحقق ايده محوري آنها
3-6 ايجاد بخش رشد مقدماتي در صورت نياز
تبصره – انجام فعاليت هاي زير توسط مراكز رشد ممنوع است:
1- مشاركت در سهام واحدهاي فناوري (مستمر در مركز رشد)
2- استخدام هيات علمي
3- انعقاد و اجراي قراردادهاي پژوهشي به استثناء موارد زير:
- پروژه هاي مطالعاتي در زمينه بهبود و توسعه مراكز رشد
- پروژه هايي كه به قصد ارجاع به واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد منعقد مي شود
ماده 4- اركان مركز رشد
4-1 سازمان موسس
4-2 هيات امنا
4-3 مدير مركز رشد
4-4 شوراي مركز رشد
ماده 5- هيات امنا
هيات امناي مراكز رشد براساس قانون تشكيل هيات هاي امنا ايجاد مي گردد.
تبصره- چنانچه سازمان موسس داراي هيات امنا باشد. هيات امناي مركز رشد همان هيات امناي سازمان موسس خواهد بود.
ماده 6- وظايف و اختيارات هيات امنا
وظايف و اختيارات هيات امنا مطابق با قانون تشكيل هيات هاي امنا دانشگاه ها و موسسه هاي آموزش عالي و پژوهشي مصوبه جلسه هاي 181 و 183 مورخ 9 و 23/12/1376 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اصلاحيه هاي بعدي آن خواهد بود.
ماده 7- وظايف مدير مركز رشد
7-1 اداره كليه امور مركز رشد بر طبق اساسنامه و مصوبه هاي هيات امنا
7-2 تهيه و تنظيم بودجه سالانه و ارائه به شوراي مركز رشد
7-3 نظارت بر فعاليت واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد براي حصول اطمينان از انطباق فعاليت هاب ا اهداف پيش بيني شده
7-4 ايجاد زمينه هاي لازم براي ارتقاء و توسعه واحدهاي فناوري
7-5 برنامه ريزي و اتخاذ تدابير لازم در تامين بودجه و تقويت بنيه مالي و جذب امكانات براي مركز رشد
7-6 عقد قرار داد به نمايندگي از مركز رشد با كليه اشخاص حقيقي و حقوقي
7-7 ارائه گزارش عملكرد ساليانه مركز رشد به شوراي مركز رشد
ماده 8- تركيب شوراي مركز رشد
8-1 مدير مركز رشد (رئيس شورا)
8-2 يك نفر از مديران صنايع و يا دستگاه هاي اجرائي منطقه مرتبط با موضوع كاري مركز رشد ، به پيشنهاد مدير مركز رشد و با تاييد صدور حكم توسط رئيس سازمان موسس
8-3 دو نفر از محققان و يا كارشناسان مبرز با رشته تخصصي متناسب با فعاليت هاي مركز رشد ، به پيشنهاد مدير مركز و با تاييد و صدور حكم توسط رئيس سازمان موسس
8-4 يك نفر كارشناس مبرز اقتصادي به پيشنهاد مدير مركز رشد و با تاييد و صدور حكم توسط رئيس سازمان موسس
8-5 يك نفر از مديران شركت هاي خصوصي فعال در زمينه فناوري به پيشنهاد مدير مركز و با تاييد و صدور حكم توسط رئيس سازمان موسس
8-6 معاون مركز رشد (دبير شورا)
ماده 9- وظايف و اختيارات شوراي مركز رشد
9-1 تصويب خط مشي، سياست هاي مالي و علمي مركز رشد
9-2 پيشنهاد برنامه و بودجه مربوط به فعاليتهاي مركز رشد به هيات امنا
9-3 تائيد تر از مالي و (حساب سود و زيان) سالانه مركز رشد بر اساس شاخص هاي مصوب جهت ارائه به هيئت امنا
9-4 تائيد آيين نامه هاي اجرائي مركز رشد
9-5 تصويب صلاحيت واحدهاي فناوري جهت استقرار مركز رشد
9-6 بررسي عملكرد سالانه مركز رشد
9-7 پيشنهاد انحلال مركز رشد به رئيس سازمان موسس
9-8 پيشنهاد اصلاح يا تغيير اساسنامه به كميته تخصصي فناوري
ماده 10- وظايف سازمان موسس
10-1 تأمين منابع مالي مورد نياز مركز رشد
10-2 انتصاب مدير مركز رشد
10-3 تامين ستاد مديريتي و نيروي انساني بخش ستادي
10-4 پيشنهاد انحلال مركز رشد به معاونت فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
ماده 11- مقررات مالي
مركز رشد از نظر مقررات مالي مشمول آئين نامه مالي و معاملات دانشگاه ها مي باشد.
ماده 12- منابع مالي
منابع مالي مركز رشد عبارتند از:
12-1 بودجه سالانه مركز رشد ك هاز محل اعتبارات عمومي كشور تامين مي گردد.
12-2 كمك هاي مالي اشخاص حقيقي و حقوقي
12-3 درآمد حاصل از فعاليت هاي مركز رشد
13-4 عقد قراردادهاي پژوهشي و اجرائي با سازمان هاي دولتي و غير دولتي ، با رعايت تبصره ذيل ماده 3
ماده 13- هر گونه تغيير و اصلاح در اين اساسنامه به پيشنهاد شوراي فناوري ، با تاييد كميته تخصصي فناوري و با تصويب شوراي گسترش آموزش عالي صورت خواهد گرفت.
ماده 14- اين اساسنامه در 14 ماده و 2 تبصره در تاريخ 17/12/81 در شوراي گسترش آموزش عالي به تصويب رسيد.
مقدمه
شركت هاي كوچك و متوسط فناوري در رونق اقتصادي ، توسعه فناوري و به تبع آن، كارآفريني نقش بسيار موثري دارند. توسعه اين شركتها در گرو ايجاد زير ساخت هاي لازم براي كاهش خطرپذيري آنها در دوران شروع فعاليت خود مي باشد. يكي از مهمترين اين زيرساخت ها، مراكز رشد واحدهاي فناوري است. مركز رشد واحدهاي فناوري براي كارآفرينان و واحدهاي كوچك و متوسطي كه با تكيه بر علم و فناوري داراي ايده هاي محوري قابل تجاري شدن هستند ، براي مدت چند سال اطلاعات و مشاوره هاي ضروري و نيز خدمات و تجهيزات مناسب را براي رشد و ارتقاي آنها ارائه داده و آنها را براي حضور مستقل و موثر در صحنه فناوري كشور آماده مي كند.
تاسيس مراكز رشد مطابق اين آيين نامه و با تصويب وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري صورت مي گيرد.
در اين آيين نامه «مركز رشد واحدهاي فناوري» به اختصار «مركز رشد» ناميده مي شود.
ماده1- تعاريف
1-1 مركز رشد: مركزي است تحت مديريت متخصصين حرفه اي كه با ارائه خدمات حمايتي از ايجاد و توسعه حرفه هاي جديد توسط كارآفريني كه در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمينه هاي مختلف منتهي به فناوري متشكل شده اند و اهداف اقتصادي مبتني بر دانش و فن دارند، پشتيباني مي كند. اين خدمات شامل موارد زير است:
- تامين محل كار (به صورت اجاره)
- خدمات آزمايشگاهي ، كارگاهي و اطلاع رساني
- خدمات مديريتي ، حقوقي، مالي اعتباري ، پروژه يابي و بازاريابي
- آموزش هاي تخصصي ويژه و مشاوره
- ساير خدمات مرتبط با توسعه ، رشد و ارتقاي واحدهاي فناوري
1-2 سازمان موسس (متقاضي): سازماني است كه مركز رشد را تاسيس نموده و تامين اعتبارات آن را از مجاري دولتي و غير دولتي بعهده مي گيرد.
1-3 واحدهاي فناوري: واحدهاي داراي هويت حقوقي مستقل از مركز رشد بوده ك هبا توجه به اساسنامه و يا ساير اسناد قانوني در زمينه تحقيقات كاربردي و توسعه اي ، طراحي مهندسي، مهندسي معكوس ، انتقال فناوري ، ارائه خدمات تخصصي و فعاليت در جهت تجراي كردن نتايج تحقيقات فعاليت مي نمايند.
اين واحدها از جمله شامل شركتهاي خصوصي ، واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع ، و يا مراكز تحقيقاتي وابسته به دانشگاه ه ا يا دستگاه هاي اجرايي هستند.
1-4 دوره رشد مقدماتي : دوره اي حداكثر 6 ماهه است كه در آن ، به افراد و يا گروه هاي مستعدي كه داراي ايده هاي نوآورانه صنعتي هستند، مشاوره و آموزشهاي لازم براي آشنايي با بازار ، شناسايي گروه كاري، تثبيت ايده كاري و ايجاد هويت هاي حقوقي مستقل داده مي شود. در صورت موفقيت در اين دوره مقدماتي و كسب هويت مستقل حقوقي ، واحدهاي نوپا مي توانند متقاضي اسكان رسمي در مركز رشد شوند. زمان اين دوره با تصويب مدير مركز رشد تا 9 ماه قابل افزايش است.
1-5 بخش رشد مقدماتي (Pre – Incubator): بخشي از مركز رشد است كه در آنجا دوره رشد مقدماتي برگزار مي گردد.
1-6 دوره رشد: دوره اي است حداكثر 3 ساله كه طي آن واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد به معيارهاي رشد يافتگي دست يافته و پس از آن از مركز رشد خارج مي شوند. زمان اين دوره با تصويب هيات امنا تا 5 سال قابل افزايش است.
ماده 2- اهداف
2-1 بستر سازي جهت تجاري كردن دستاوردهاي تحقيقاتي
2-2 ايجاد زمينه كارآفريني و حمايت از نوآوري و خلاقيت نيروهاي محقق جوان
2-3 كمك به رونق اقتصاد محلي مبتني بر فناوري
2-4 ايجاد فضاي لازم گسترش و رشد واحدهاي كوچك و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمينه هاي فناوري
2-5 بستر سازي جهت ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب جهت جذب كارآفرينان و دانش آموختگان دانشگاهي در زمينه هاي فناوري
2-6 توليد و توسعه محصولات و فرآيندهاي فناوري قابل عرضه به بازار
ماده 3- وظايف
3-1 حمايت مالي از واحدهاي مستقر در مركز رشد با توجه به فعاليتهاي مندرج در بند 3-1
3-2 تلاش براي فراهم آوردن حمايت هاي قانوني جهت تسريع رشد واحدهاي مستقر در مركز رشد
3-3 ارائه خدمات و مشاوره هاي مورد نياز واحدها در راستاي تبديل ايده هاي نو ه محصولات قابل تجاري شدن و تجاري سازي آنها
3-4 نظارت بر روند رشد واحدهاي و تجليل مستمر دستاوردها با هدف افزايش كارائي مركز رشد
3-5 نظارت بر فعاليت هاي واحدهاي فناوري در تحقق ايده محوري آنها
3-6 ايجاد بخش رشد مقدماتي در صورت نياز
تبصره – انجام فعاليت هاي زير توسط مراكز رشد ممنوع است:
1- مشاركت در سهام واحدهاي فناوري (مستقر در مركز رشد)
2- استخدام هيات علمي
3- انعقاد و اجراي قراردادهاي پژوهشي به استثناء موارد زير:
- پروژه هاي مطالعاتي در زمينه بهبود و توسعه مراكز رشد
- پروژه هايي كه به صقد ارجاع به واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد منعقد مي شود.
ماده 4- ويژگي هاي مراكز رشد
4-1 داراي ارتباط علمي با دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي
4-2 مستقر در يك پارك علمي و فناوري يا نزديك به ساير مراكز علمي و فناوري
4-3 داراي فضاهاي انعطاف پذي ربا دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي
4-4 داراي حوزه ستادي كوچك و مديريت با تجربه
4-5 داراي توان تدارك امكانات و خدمات با رازش افزوده بالا
ماده 5- اجزاء در مراكز رشد
5-1 بخش رشد مقدماتي
5-2 واحدهاي فناوري
5-3 واحدهاي ارائه كننده خدمات عمومي و تخصصي
5-4 ستاد مديريتي
5-5 مشاورين
5-6 شعب يا دفاتر سازمان هاي حمايت كننده مالي
ماده 6- معيارهاي تاسيس مراكز رشد
براي ايجاد يك مركز رشد، معيارها و شرايط زير تعيين كننده خواهد بود:
6-1 فضاي فيزيكي : فضاي فيزيكي اوليه برا يراه اندازي مركز به سماحت حداقل 1500 متر مربع است كه جهت موارد زير مورد استفاده قرار مي گيرد:
- استقرار حداقل 10 واحد فناوري (حداقل 800 متر مربع)
- استقرار مجموعه هاي خدماتي
- استقرار حوزه ستادي
- تخصيص فضهاي عمومي
- تخصيص فضهاي كارآگاهي و آزمايشگاهي
6-2 تاسيسات پايه: حداقل تاسيسات پايه مركز رشد عبارتست از: آب ، برق، گاز، تلفن، شبكه
6-3 سرمايه اوليه:حداقل سرمايه اوليه مورد نياز براي ايجاد مركز رشد واحدهاي فناوري در دو سال اوليه عبارتست از سرمايه لازم براي:
- ارائه خدمات عمومي به 10 واحد فناوري
- حمايت از ايده هاي محوري 10 واحد فناوري
- ارائه خدمات تخصصي و فني پايه
- تامين سيستم ستادي و مديريتي
6-4 ويژگي هاي منطقه: شرايط و توان منطقه براي تاسيس مركز رشد واحدهاي فناوري عبارتست از:
- وجود دانشگاه يا مراكز آموزش عالي توانمند
- وجود امكانات تخصصي متناسب با زمينه فعاليت مركز رشد توان بالفعل . يا بالقوه صنعتي و اقتصادي منطقه براي فعاليت كارآفرينان
- وجود تقاضا ونياز از جانب بخش خاي توليدي و صنعتي براي تحقيقات توسعه ا ي
- وجود درصد مناسب دانش آموختگان بومي مرتبط
- دسترسي به امكانات شهري
6-5 ستاد مديريتي: لازم است ستاد مديريتي مركز رشد شرايط زير راد اشته باشد:
- تجربه كافي در امر تحقيقات توسعه اي
- آشنايي با ساختارهاي فني و اقتصادي جامعه
- آشنايي با كاركرد بخش خصوصي
- آشنايي با مباني مراكز رشد
- توانايي در ارزيابي ايده ها و گروه هاي كاري و شناخت كارآفرينان دسترسي به مشاوران تخصصي و مديريتي
ماده 7- مراحل درخواست و صدور موافقت اصولي براي تاسيس مركز رشد
اعطاي مجوز تاسيس مركز رشد در دو مرحله اعطاي موافقتا صولي و اعطاي قطعي با تصويب كميته تخصصي فناوري انجام م يگيرد.
مراحل صدور موافقت عبارتنداز:
7-1 انجام مطالعات اوليه و امكان سنجي توسط سازمان موسس و تهيه گزارش توجيهي
7-2 تكميل كاربرگ درخواست تاسيس مركز رشد توسط بالاترين مقام اجرائي سازمان موسس
7-3 ارائه گزارش توجيهي به انضمام كاربرگ تكميل شده درخواست تاسيس به معاونت فناوري وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
7-4 ارزيابي و جمع بندي نظرها براساس دستورالعمل صدور موافقتا صولي توسط هيات ارزيابي مستقر در معاونت فناوري وزارت علوم تحقيقات و فناوري ، طي دو مرحله مقدماتي و نهائي ودر محدود زماني حداكثر 4 ماهه
7-5 اعلام نتيجه بررسي به سازمان موسس و در صورت تاييد ، صدور مجوز تاسيس (موافقتا صولي) از طرف معاونت فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
تبصره – مدت اعتبار موافقت هاي اصولي صادره حداكثر سه سال خواهد بود و متقاضيان لازم است بلافاصله پس از اخذ موافقتا صولي نسبت به احراز تدريجي شرايط لازم جهت اخذ موافقت قطعي (مندرج د رماده 18) اقدام نمايند، بديهي است كه در صورت عدم احراز شرايط صدور موافقت قطعي در زمان مقرر، موافقتا صولي لغو خواهد گرديد.
ماده 8- وظايف سازمان موسس پس از اخذ موافقت اصولي
دراندگان موافقتا صولي جهت احراز شرائط لازم براي اخذ موافقت قطعي، لازم است بلافاصله پس از دريافت موافقت اصولي نسبت به انجام موارد زير اقدام نمائيد:
8-1 تنظيم و پيشنهاد اساسنامه مركز رشد ظرف مدت 3 ماه جهت تصويب در گروه كار تخصصي فناوري
8-2 تنظيم و ارائه برنامه 3 ساله مركز رشد به معاونت فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جهت بررسي ، حداكثر پس از سه ماه ، شامل بخش هاي آماده سازي ساختمان ، راه اندازي سيستم ارائه خدمات، پذيرش و اسقرار واحدهاي و نظام ارزيابي واحدها د رقالب كاربرگ هاي پيش بيني شده
8-3 پيش بيني منابع مالي مستمر (دولتي و غير دولتي) براي ادامه فعاليت هاي مركز رشد
8-4 راه اندازي مجموعه هاي ستادي و خدماتي مطابق برنامه مصوب
تبصره – براي درخواست موافقت قطعي، مجموعه هاي ستادي و خدماتي بايد حداقل 18 ماه كاركرد عملي داشته باشند.
8-5 پذيرش و استقرار واحدهاي فناوري برگزيده و هدايت ونظارت بر رشد آنها
تبصره- براي درخواست موافقت قطعي ، لازم است واحدهاي فناوري مستمر در مركز رشد حداقل 12 ماه فعاليت داشته باشند.
8-6 ارائه گزارش عملكرد مركز رشد و واحدهاي مستقر در دوره هاي 6 ماهه به معاونت فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جهت ارزيابي در قالب كاربرگ هاي پيش بيني شده
تبصره- پوابط ارزيابي دوره اي فعاليت هاي مراكز رشد توسط معاونت فناوري وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري تهيه و به تصويب كميته تخصصي فناوري خواهد رسيد.
ماده 9- مراحل درخواست و صدور موافقت قطعي
9-1 ارائه تقاضاي تبديل موافقتا صولي به موافقت قطعي از سوي بالاترين مقام اجرائي سازمان موسس به معاونت فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به هماره كليه مدارك لازم در قالب كاربرگ هاي پيش بيني شده
9-2 ارزيابي تقاضاي تبديل موافقت اصولي به موافقت قطعي بر اساس دستورالعمل مصوب كميته تخصصي فناوري وزرات علوم، تحقيقات و فناوري توسط هئيت ارزيابي مستقر در معاونت فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در محدوده زماني حداكثر 4 ماهه
تبصره – كليه مراكز رشد پس از دريافت موافقت قطعي نيز، توسط معاونت فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مورد ارزيابي .دوره اي قرار مي گيرند ، نتايج اين ارزيابي هاي در صورت مثبت نبودن عملكرد مركز رشد مي تواند منجر به لغو موافقت قطعي گردد.
ماده 10- اين آيين نامه در 10 ماده و 6 تبصره در تاريخ 17/12/81 در شوراي گسترش آموزش عالي به تصويب رسيد.
سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
بسماللهالرحمنالرحیم
با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخصهای مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشمانداز بیستساله، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درونزا، پیشرو و برونگرا ابلاغ میگردد:
1- تأمین شرایط و فعالسازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایههای انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاریهای جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کمدرآمد و متوسط.
2- پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیادهسازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانشبنیان در منطقه.
3- محور قراردادن رشد بهرهوری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابتپذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیتهای متنوع در جغرافیای مزیتهای مناطق کشور.
4- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانهها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهرهوری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخصهای عدالت اجتماعی.
5- سهمبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
6- افزایش تولید داخلی نهادهها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.
7- تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا).
8- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابتپذیری در تولید.
9- اصلاح و تقویت همهجانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی.
10- حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:
- تسهیل مقررات و گسترش مشوقهای لازم.
- گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساختهای مورد نیاز.
- تشویق سرمایهگذاری خارجی برای صادرات.
- برنامهریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکلدهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه.
- استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز.
- ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.
11- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوریهای پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.
12- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق:
- توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان.
- استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدفهای اقتصادی.
- استفاده از ظرفیتهای سازمانهای بینالمللی و منطقهای.
13- مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق:
- انتخاب مشتریان راهبردی.
- ایجاد تنوع در روشهای فروش.
- مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش.
- افزایش صادرات گاز.
- افزایش صادرات برق.
- افزایش صادرات پتروشیمی.
- افزایش صادرات فرآوردههای نفتی.
14- افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیتهای تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک.
15- افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه(براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع.
16- صرفه جویی در هزینههای عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاههای موازی و غیرضرور و هزینههای زاید.
17- اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.
18- افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت.
19- شفافسازی اقتصاد و سالمسازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیتها و زمینههای فسادزا در حوزههای پولی، تجاری، ارزی و ... .
20- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهرهوری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.
21- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیطهای علمی، آموزشی و رسانهای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.
22- دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیررا معمول دارد:
- شناسایی و بکارگیری ظرفیتهای علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.
- رصد برنامههای تحریم و افزایش هزینه برای دشمن.
- مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرحهای واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلالهای داخلی و خارجی.
23- شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار.
24- افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن.»
فصل دوم ـ علم و فناوري
ماده15ـ به منظور تحول بنيادين در آموزش عالي به ويژه در رشتههاي علوم انساني، تحقق جنبش نرمافزاري و تعميق مباني اعتقادي، ارزشهاي اسلامي و اخلاق حرفهاي و با هدف ارتقاء كيفي در حوزه دانش و تربيت اسلامي، وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مكلفند اقدامات زير را انجام دهند:
الف ـ بازنگري متون، محتوا و برنامههاي آموزشي و درسي دانشگاهي مبتني بر آموزهها و ارزشهاي ديني و هويت اسلامي ـ ايراني و انقلابي و تقويت دورههاي تحصيلات تكميلي با بهرهگيري از آخرين دستاوردهاي دانش بشري، با اولويت نياز بازار كار
ب ـ تدوين و ارتقاء شاخصهاي كيفي به خصوص در رشتههاي علوم انساني به ويژه در رشتههاي علوم قرآن و عترت و مطالعات ميان رشتهاي با بهرهگيري از امكانات و توانمنديهاي حوزههاي علميه و تأمين آموزشهاي مورد نياز متناسب با نقش دختران و پسران
ج ـ نهادينه كردن تجارب علمي و عملي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس با انجام فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي و نظريهپردازي در حوزههاي مرتبط
د ـ همكاري با حوزههاي علميه و بهرهمندي از ظرفيتهاي حوزه در عرصههاي مختلف
هـ ـ گسترش كرسيهاي نظريهپردازي، نقد و آزادانديشي، انجام مطالعات ميان رشتهاي، توسعه قطبهاي علمي و توليد علم بومي با تأكيد بر علوم انساني با همكاري شوراي عالي حوزه علميه و دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
و ـ استقرار نظام جامع نظارت و ارزيابي و رتبهبندي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي بر اساس شاخصهاي مورد تأييد وزارتخانههاي مذكور منوط به عدم مغايرت با مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي با هدف ارتقاء كيفيت آموزشي و پژوهشي
تبصره ـ پس از استقرار نظام جامع نظارت و ارزيابي و تضمين كيفيت، هرگونه گسترش و توسعه رشتهها، گروهها و مقاطع تحصيلي موكول به رعايت شاخصهاي ابلاغي از سوي وزارتخانههاي ذيربط توسط دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي است. وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حسب مورد مجازند عمليات اجرائي سنجش كيفيت و رتبهبندي را بر اساس اين نظام به مؤسسات مورد تأييد در بخش غيردولتي واگذار نمايند.
ماده16ـ دولت مجاز است به منظور دستيابي به جايگاه دوم علمي و فناوري در منطقه و تثبيت آن تا پايان برنامه پنجم، اقدامات زير را انجام دهد:
الف ـ بازنگري آئيننامه ارتقاء اعضاء هيأت علمي به نحوي كه تا پنجاه درصد (50%) امتيازات پژوهشي اعضاي هيأت علمي معطوف به رفع مشكلات كشور باشد.
براي تحقق اين امر تمهيدات لازم براي ارتقاء هيأت علمي از جمله توسعه و تقويت دورههاي تحصيلات تكميلي، افزايش فرصتهاي مطالعاتي اعضاء هيأت علمي در داخل و خارج از كشور و ايجاد مراكز تحقيقاتي و فناوري پيشرفته علوم و فنون در كشور، تسهيل ارتباط دانشگاهها با دستگاههاي اجرائي از جمله صنعت فراهم خواهد گرديد.
ب ـ ايجاد ظرفيت لازم براي افزايش درصد پذيرفتهشدگان دورههاي تحصيلات تكميلي آموزش عالي، با ارتقاء كيفيت به گونهاي كه ميزان افزايش ورود دانشآموختگان دوره كارشناسي به دورههاي تحصيلات تكميلي به بيست درصد (20%) برسد.
ج ـ برنامهريزي و حمايت لازم براي تأمين هيأت علمي مورد نياز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي به منظور ارتقاء شاخص نسبت عضو هيأت علمي تماموقت به دانشجو در تمامي دانشگاهها اعم از دولتي و غيردولتي به گونهاي كه تا پايان برنامه نسبت كل دانشجو به هيأت علمي تماموقت در دانشگاهها و مؤسسات آموزشي عالي غيردولتي به حداكثر چهل و در دانشگاه پيام نور به حداكثر دويست و پنجاه برسد.
د ـ نسبت به ايجاد، راهاندازي و تجهيز آزمايشگاه كاربردي در دانشگاهها و مؤسسات آموزشي، شهركهاي دانشگاهي، علمي، تحقيقاتي، شهركهاي فناوري، پاركهاي علم و فناوري و مراكز رشد از طريق دستگاههاي اجرائي و شركتهاي تابعه و وابسته آنها اقدام نمايد. بخشي از نيروي پژوهشي اين آزمايشگاهها ميتواند توسط پژوهشگران دستگاه اجرائي يا شركت، اعضاء هيأت علمي و دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه تأمين گردد. دستگاههاي اجرائي و شركتها ميتوانند بخشي از اعتبارات پژوهشي خود را از طريق اين آزمايشگاهها هزينه نمايند.
هـ ـ به منظور افزايش سهم تحقيق و پژوهش از توليد ناخالص داخلي به گونهاي برنامهريزي نمايد كه سهم پژوهش از توليد ناخالص داخلي، سالانه به ميزان نيمدرصد (5/0%) افزايش يافته و تا پايان برنامه به سه درصد (3%) برسد. در اين راستا منابع تحقيقات موضوع اين بند را هر سال در بودجه سنواتي در قالب برنامههاي خاص مشخص نموده و نيز در پايان سال گزارش عملكرد تحقيقاتي كشور موضوع اين بند را به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايند.
و ـ وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظفند با همكاري ساير دستگاههاي ذيربط ضمن اعمال اقدامات ذيل شاخصهاي آن را پايش نموده و گزارش عملكرد سالانه را به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد.
1ـ ارتقاء كمي و كيفي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي بر اساس عدالت آموزشي و اولويتهاي سند چشمانداز با رعايت ساير احكام اين ماده
2ـ اصلاح هرم هيأت علمي تماموقت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي اعم از دولتي و غيردولتي با فراهم آوردن بسترهاي لازم و با تأكيد بر شايستهسالاري
3ـ گسترش ارتباطات علمي با مراكز و نهادهاي آموزشي و تحقيقاتي معتبر بينالمللي از طريق راهاندازي دانشگاههاي مشترك، برگزاري دورههاي آموزشي مشترك، اجراي مشترك طرحهاي پژوهشي و تبادل استاد و دانشجو با كشورهاي ديگر با تأكيد بر كشورهاي منطقه و جهان اسلام به ويژه در زمينههاي علوم انساني، معارف ديني و علوم پيشرفته و اولويتدار جمهوري اسلامي ايران بر اساس نقشه جامع علمي كشور با هدف توسعه علمي كشور و توانمندسازي اعضاء هيأت علمي
4ـ ايجاد هماهنگي بين نهادها و سازمانهاي پژوهشي كشور جهت سياستگذاري، برنامهريزي و نظارت كلان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري
5 ـ تدوين و اجراي طرح نيازسنجي آموزش عالي و پژوهشي در نخستين سال اجراي برنامه به منظور توسعه متوازن مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي دولتي و غيردولتي با توجه به نيازها و امكانات
6 ـ استقرار نظام يكپارچه پايش و ارزيابي علم و فناوري كشور تحت نظر شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري با هماهنگي مركز آمار ايران جهت رصد وضعيت علمي كشور در مقياس ملي، منطقهاي و بينالمللي و تعيين ميزان دستيابي به اهداف اسناد بالادستي مبتني بر نظام فراگير و پوياي آمار ثبتي و ارائه گزارش سالانه به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي
7ـ انجام اقدامات قانوني لازم براي تكميل و اجراي نقشه جامع علمي كشور در راستاي بند (11) سياستهاي كلي ابلاغي برنامه پنجم
8 ـ برنامهريزي براي تحقق شاخصهاي اصلي علم و فناوري شامل سهم درآمد حاصل از صادرات محصولات و خدمات مبتني بر فناوريهاي پيشرفته و مياني، سرانه توليد ناخالص داخلي ناشي از علم و فناوري، تعداد گواهي ثبت اختراع، تعداد توليدات علمي بينالمللي، نسبت سرمايهگذاري خارجي در فعاليتهاي علم و فناوري به هزينههاي تحقيقات كشور و تعداد شركتهاي دانشبنياندولت موظف است به گونهاي برنامهريزي نمايد كه تا پايان برنامه حداقل به جايگاه رتبه دوم در منطقه در اين زمينه برسد.
ماده17ـ دولت مجاز است به منظور توسعه و انتشار فناوري و حمايت از شركتهاي دانشبنيان اقدامات زير را انجام دهد:
الف ـ حمايت مالي از پژوهشهاي تقاضا محور مشترك با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري و حوزههاي علميه در موارد ناظر به حل مشكلات موجود كشور مشروط به اين كه حداقل پنجاه درصد (50%) از هزينههاي آن را كارفرماي غيردولتي تأمين و تعهد كرده باشد.
ب ـ حمايت مالي و تسهيل شكلگيري و توسعه شركتهاي كوچك و متوسط خصوصي و تعاوني كه در زمينه تجاريسازي دانش و فناوري به ويژه توليد محصولات مبتني بر فناوريهاي پيشرفته و صادرات خدمات فني و مهندسي فعاليت ميكنند و نيز حمايت از راهاندازي مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري از طريق بخش غيردولتي
ج ـ حمايتهاي قانوني لازم در راستاي تشويق طرفهاي خارجي قراردادهاي بينالمللي و سرمايهگذاري خارجي براي انتقال دانش فني و بخشي از فعاليتهاي تحقيق و توسعه مربوط به داخل كشور و انجام آن با مشاركت شركتهاي داخلي
د ـ حمايت مالي از ايجاد و توسعه بورس ايده و بازار فناوري به منظور استفاده از ظرفيتهاي علمي در جهت پاسخگويي به نياز بخشهاي صنعت، كشاورزي و خدمات
هـ ـ حمايت مالي از پاياننامهها و رسالههاي دانشجويي در راستاي ارتقاء بهرهوري و حل مشكلات كشور
و ـ تأمين و پرداخت بخشي از هزينه ثبت اختراعات، توليد دانش فني و حمايت مالي از توليدكنندگان براي خريد دانش فني و امتياز اختراعات
تبصره1ـ دستگاههاي اجرائي مكلفند امكانات و تجهيزات پژوهشي و تحقيقاتي، آزمايشگاهها و كارگاهها را با نرخ ترجيحي در اختيار مؤسسات و شركتهاي دانشبنيان مورد تأييد شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري در چهارچوب مصوبه هيأت وزيران قرار دهند.
تبصره2ـ در راستاي توسعه و انتشار فناوري به دستگاههاي اجرائي اجازه داده ميشود مالكيت فكري، دانش فني و تجهيزاتي را كه در چهارچوب قرارداد با دانشگاهها و مؤسسات پژوهشي و فناوري دولتي ايجاد و حاصل شدهاست به دانشگاهها و مؤسسات يادشده واگذار نمايند.
تبصره3ـ سازمان ثبت اسناد و املاك كشور موظف است صرفاً پس از ارائه گواهي مميزي علمي اختراعات از سوي مراجع ذيصلاح نسبت به ثبت اختراعات اقدام نمايد.
تبصره4ـ اعضاء هيأت علمي ميتوانند با موافقت هيأت امناء همان دانشگاه نسبت به تشكيل مؤسسات و شركتهاي صددرصد (100%) خصوصي دانشبنيان اقدام و يا در اين مؤسسات و شركتها مشاركت نمايند. اين مؤسسات و شركتها براي انعقاد قرارداد پژوهشي مستقيم و يا غيرمستقيم با دستگاههاي اجرائي، مشمول قانون منع مداخله كاركنان در معاملات دولتي و تغييرات بعدي آن نيستند.
ماده18ـ دولت به منظور گسترش حمايتهاي هدفمند مادي و معنوي از نخبگان و نوآوران علمي و فناوري اقدامات زير را انجام دهد:
الف ـ ارتقاء منزلت اجتماعي از طريق فرهنگسازي
ب ـ تسهيل در ارتقاء تحصيلي و ورود به رشتههاي تحصيلي مورد علاقه در دورههاي قبل و بعد از ورود به دانشگاه
ج ـ اعطاء حمايتهاي مالي و بورس تحصيلي از طريق وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بنياد ملي نخبگان
د ـ هدايت تحصيلي در زمينهها و رشتههاي اولويتدار مورد نياز كشور
هـ ـ برقراري بيمه تأمين اجتماعي و بيمه پايه سلامت فرد و خانواده وي
و ـ رفع دغدغه خطرپذيري مالي در انجام مراحل پژوهشي و امور نوآورانه
ز ـ حمايت از تجاريسازي دستاوردهاي آنان
ح ـ تقويت ابعاد معنوي، بصيرتافزايي، خودباوري و تعلق ملي
ط ـ ايجاد و تقويت مراكز علمي، تحقيقاتي و فناوري توانمند در تراز بينالمللي و با امكانات خاص در شاخههاي مختلف علوم و فنون بنيادي و راهبردي با بهكارگيري نخبگان و دانشمندان در جهت خلق دانش، ايدههاي نو و تبديل علم به ثروت در طول برنامه
ي ـ ايجاد فرصتهاي شغلي مناسب براي نخبگان و استعدادهاي برتر متناسب با تخصص و توانمنديهاي آنها و اولويتهاي كشور با حمايت از سرمايهگذاريهاي خطرپذير جهت تبديل دانش فني به محصول قابل ارائه به بازار كار
ك ـ ايجاد ساز و كارهاي مناسب براي افزايش سهم مشاركت انجمنهاي علمي، نخبگان و استعدادهاي برتر در تصميمسازيها و مديريت كشور
ل ـ ايجاد ساز و كار لازم براي مشاركت انجمنهاي علمي، نخبگان و دانشمندان كشور در همايشها، كنفرانسها و مجامع علمي و پژوهشي بينالمللي و برتر جهان و بهرهگيري از توانمنديهاي دانشمندان و نخبگان ايراني در جهان و فراهم كردن فرصتهاي مطالعاتي مناسب در داخل و خارج كشور
م ـ تأمين و پرداخت بخشي از هزينههاي ثبت جواز امتياز علمي (patent) در سطح ملي و بينالمللي و ايجاد تمهيدات و تسهيلات لازم براي انتشار آثار مفيد علمي آنان
ماده19ـ
الف ـ در راستاي تحقق بند (8) سياستهاي كلي ابلاغي و با هدف ارتقاء كيفي سه حوزه دانش، مهارت و تربيت اسلامي به دولت اجازه داده ميشود برنامه تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش كشور را در چهارچوب قوانين موضوعه و با رعايت اولويتهاي ذيل تدوين نمايد و پس از تصويب در هيأت وزيران به اجراء درآورد:
1ـ تحول در برنامههاي آموزشي و پرورشي و درسي جهت كسب شايستگيهاي مورد نياز فرد ايراني توسط دانشآموختگان دوره آموزش عمومي مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و نيازسنجي و به كارگيري فناوري
2ـ هدايت تحصيلي بر اساس علايق و ويژگيهاي دانشآموزان، توسعه حرفهاي و سرمايه انساني مورد نياز كشور
3ـ اصلاح نظام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي با تأكيد بر رويكرد ارزشيابي براي تحقق فرآيند ياددهي ـ يادگيري در كليه دورههاي تحصيلي و تحقق كامل اين فرآيند تا پايان برنامه
4ـ بسترسازي و ايجاد انگيزه لازم براي ورود دانشآموزان مستعد به رشتههاي علوم انساني
5 ـ برنامهريزي براي برقراري توازن بين تعداد دانشآموزان در رشتههاي مختلف تحصيلي متناسب با نيازهاي جامعه به تدريج و در طول برنامه و برقراري توازن تا پايان برنامه
6 ـ بسترسازي مناسب براي كسب حداقل يك شايستگي و مهارت با توجه به نياز بازار كار تا پايان برنامه براي تمامي دانشآموزان دوره متوسطه نظري
7ـ استقرار نظام تضمين كيفيت جهت پايش، ارزشيابي، اصلاح و افزايش بهرهوري
8 ـ سنجش و ارتقاء صلاحيتهاي حرفهاي نيروي انساني موجود و مورد نياز آموزش و پرورش بر اساس شاخصهاي آموزشي و پرورشي
9ـ ارائه برنامه جامع آموزش قرآن اعم از روانخواني و فهم قرآن و برنامه تلفيقي قرآن، معارف اسلامي و عربي با اهداف قرآني
10ـ برنامهريزي جهت تدوين برنامههاي آموزشي ارتقاء سلامت جسماني و رواني مبتني بر آموزههاي ديني و قرآني
11ـ تقويت و گسترش نظام مشاوره دانشآموز و خانواده جهت تحقق سلامت روحي دانشآموزان
12ـ بهرهبرداري از اماكن ورزشي سازمان تربيت بدني در ساعات بلااستفاده جهت ارتقاء سلامت جسمي دانشآموزان
13ـ افزايش سرانه فضاهاي ورزشي دانشآموزان
14ـ بهكارگيري فناوري ارتباطات و اطلاعات در كليه فرآيندها جهت تحقق عدالت آموزشي و تسهيل فرآيندهاي موجود و ارائه برنامههاي آموزشي و دروس دورههاي تحصيلي به صورت الكترونيكي
15ـ ايجاد تعامل و ارتباط مؤثر با ديگر نظامهاي آموزشي در كشور از جمله آموزش عالي به عنوان زير نظام يك نظام واحد
16ـ ايجاد تعامل آموزشي سازنده با ديگر كشورها و مراكز بينالمللي مانند يونسكو، آيسسكو و يونيوك
ب ـ دولت موظف است به منظور افزايش بهرهوري از طريق بهينهسازي در منابع انساني و منابع مالي در وزارت آموزش و پرورش به نحوي اقدام نمايد كه در طول برنامه سهم اعتبارات غيرپرسنلي به پرسنلي افزايش يابد.
ج ـ آموزش و پرورش مجاز است در حدود مقرر در اصل پانزدهم (15) قانون اساسي گويش محلي و ادبيات بومي را در مدارس تقويت نمايد.
د ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تضمين دسترسي به فرصتهاي عادلانه آموزشي به تناسب جنسيت و نياز مناطق به ويژه در مناطق كمتر توسعهيافته و رفع محروميت آموزشي، نسبت به آموزش از راه دور و رسانهاي و تأمين هزينههاي تغذيه، رفت و آمد، بهداشت و ساير امور مربوط به مدارس شبانهروزي اقدام نمايد.
هـ ـ وزارت آموزش و پرورش مكلف است براي تأمين نيازهاي ويژه و توانبخشي گروههاي مختلف آموزشي اقدامات زير را انجام دهد:
1ـ منعطفسازي مدارس و گسترش اجراي برنامههاي تلفيقي و فراگير
2ـ تدوين برنامههاي جامع اطلاعرساني جهت آگاهسازي و آموزش والدين كودكان با نيازهاي خاص
3ـ تقويت طرح سنجش كودكان و افزايش امر مشاوره در اين مدارس
4ـ توسعه مدارس استثنايي و كودكان با نيازهاي خاص و فراهم آوردن شرايط و امكانات خاص لازم جهت توانمندسازي و افزايش مهارتهاي مورد نياز اينگونه آموزشپذيران
و ـ سازمان صدا و سيما موظف است در راستاي ترويج ارزشهاي اسلامي ـ ايراني، ارتقاء سطح فرهنگ عمومي و مقابله با ناهنجاريهاي فرهنگي و اجتماعي، تقويت و گسترش برنامههاي آموزشي، علمي و تربيتي در شبكههاي مرتبط به ويژه براي دانشآموزان و دانشجويان در جهت حمايت از تحول در نظام آموزش و پرورش و تقويت هويت ملي جوانان را در اولويت قرار دهد.
ماده20ـ
الف ـ به منظور زمينهسازي براي تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد، دانشمدار، خلاق و كارآفرين، منطبق با نيازهاي نهضت نرمافزاري، با هدف توسعه كمي و كيفي دولت مجاز است:
1ـ هزينه سرانه تربيت نيروي انساني متخصص مورد تقاضاي كشور بر اساس هزينههاي آموزشي و هزينههاي خدمات پژوهشي، تحقيقاتي و فناوري مورد حمايت را در چهارچوب بودجهريزي عملياتي براي هر دانشگاه و مؤسسه آموزشي، تحقيقاتي و فناوري دولتي محاسبه و به طور سالانه تأمين كند.
2ـ حمايت مالي و تسهيل شرايط براي افزايش تعداد مجلات پژوهشي و ترويجي كشور در زمينههاي مختلف علمي با حفظ كيفيت به گونهاي كه تا پايان برنامه تعداد مجلات و مقالات چاپ شده در مجلات علمي داخلي نسبت به سال پاياني برنامه چهارم را حداقل به دو برابر افزايش دهد. همچنين تمهيدات لازم براي دسترسي به بانكهاي اطلاعاتي علمي معتبر را فراهم نمايد.
3ـ از ده دانشگاه برتر وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و پنج دانشگاه برتر وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه داراي عملكرد برجسته در راستاي گسترش مرزهاي دانش و فناوري هستند حمايت مالي و حقوقي و پشتيباني ويژه نمايد.
4ـ از انجمنهاي علمي، حمايت مالي به عمل آورد.
ب ـ دانشگاهها، مراكز و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي و فرهنگستانهايي كه داراي مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير مراجع قانوني ذيربط ميباشند بدون الزام به رعايت قوانين و مقررات عمومي حاكم بر دستگاههاي دولتي به ويژه قانون محاسبات عمومي، قانون مديريت خدمات كشوري، قانون برگزاري مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدي آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آئيننامههاي مالي، معاملاتي و اداري ـ استخدامي ـ تشكيلاتي مصوب هيأت امناء كه حسب مورد به تأييد وزراء علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و در مورد فرهنگستانها به تأييد رئيسجمهور ميرسد، عمل مينمايند. اعضاء هيأت علمي ستادي وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز مشمول حكم اين بند هستند. حكم اين بند شامل مصوبات، تصميمات و آئيننامههاي قبلي نيز ميگردد و مصوبات يادشده مادام كه اصلاح نگرديده به قوت خود باقي هستند.
تبصره1ـ هرگونه اصلاح ساختار و مقررات مالي ـ اداري، معاملاتي، استخدامي و تشكيلاتي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي دولتي و همچنين فرهنگستانهاي تخصصي فقط مشمول مفاد اين بند است.
تبصره2ـ اعتبارات اختصاصيافته از منابع عمومي دولت به اين مراكز و مؤسسات كمك تلقي شده و بعد از پرداخت به اين مراكز به هزينه قطعي منظور و براساس بودجه تفصيلي مصوب هيأت امناء و با مسؤوليت ايشان قابل هزينه است.
ج ـ معادل درآمدهايي كه مؤسسات و مراكز آموزش عالي، پژوهشي و فناوري و فرهنگستانها در هر سال از محل تبرعات، هدايا و عوايد موقوفات جذب مينمايند از محل درآمد عمومي نيز به عنوان اعتبارات تملك دارائيهاي سرمايهاي تأمين و محاسبه ميگردد.
د ـ به منظور افزايش كارآيي مأموريتهاي اصلي دانشگاهها در امور آموزش، پژوهش و فناوري در هر سال حداقل بيست درصد (20%) از امور خدمات رفاهي دانشجويان از نظر ساختاري از بدنه دانشگاهها جدا و به بخش غيردولتي واگذار گردد.
هـ ـ دولت مكلف است به منظور كاهش تصديگري، جلوگيري از انجام امور موازي و تقويت نقش حاكميتي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وحدت رويه در سياستگذاري و برنامهريزي، ارتقاء كميت و كيفيت ارائه خدمات دانشجويي نسبت به ايجاد مديريت واحد ساماندهي امور مربوط، بهرهگيري از مجموعه امكانات و توانمنديهاي حقوقي، پرسنلي و اعتبارات صندوق رفاه دانشجويان، فعاليتهاي امور ورزشي دانشجويان، اداره تربيت بدني و معاونت دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، طي سال اول برنامه اقدام كند.
و ـ اعتبارات هزينهاي و تملك دارائيهاي سرمايهاي از محل بودجه عمومي دولت به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي و فرهنگستانها براساس رديف مستقل در بودجه سنواتي آنها در قالب اعتبارات ملي اختصاص مييابد.
ز ـ به دولت اجازه داده ميشود به منظور حمايت از دانشجويان دانشگاههاي دولتي، آزاد اسلامي، علمي ـ كاربردي و پيام نور و آموزشكدههاي فني و حرفهاي وابسته به وزارت آموزش و پرورش، مؤسسات آموزش عالي غيردولتي كه داراي مجوز از يكي از وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري يا بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ميباشند تسهيلات اعتباري به صورت وام بلندمدت قرضالحسنه در اختيار صندوق رفاه دانشجويان و يا ساير نهادهاي ذيربط قرار دهد.
ح ـ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي مجازند از ظرفيت مازاد بر سهميه آموزش رايگان خود و يا ظرفيتهاي جديدي كه ايجاد ميكنند، بر اساس قيمت تمامشده يا توافقي با بخش غيردولتي و با تأييد هيأت امناء در مقاطع مختلف دانشجو بپذيرند و منابع مالي دريافتي را حسب مورد پس از واريز به خزانه كل به حساب درآمدهاي اختصاصي منظور كنند.
ط ـ به دانشگاهها اجازه داده ميشود بخشي از ظرفيت آموزشي خود را از طريق پذيرش دانشجوي خارجي با دريافت شهريه تكميل كنند. در موارد خاص به منظور ترويج ارزشهاي اسلامي و انقلابي پذيرش دانشجوي خارجي با تصويب هيأت امناء بدون دريافت شهريه يا با تخفيف، مجاز است.
ي ـ دانشگاههاي كشور، حسب مورد به تشخيص وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تصويب شوراي گسترش وزارتخانههاي مربوط، ميتوانند نسبت به تأسيس شعب در شهر محل استقرار خود يا ديگر شهرها و مناطق آزاد داخل كشور و نيز در خارج كشور به صورت خودگردان و با دريافت شهريه از داوطلبان اقدام كنند.
ك ـ شهريه دانشجويان جانباز بيست و پنج درصد (25%) و بالاتر و فرزندان آنان، فرزندان شاهد، آزادگان و فرزندان آنان و دانشجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي از محل اعتبارات رديف مستقل معاونت تأمين شود.
تبصره1ـ پذيرش دانشجو در شعب دانشگاههاي مذكور در داخل كشور خارج از آزمون سراسري انجام خواهد شد. ضوابط پذيرش دانشجو براي دوره كارشناسي توسط كارگروه موضوع ماده (4) قانون پذيرش دانشجو در دانشگاهها مصوب 16/8/1386 و براي دورههاي تحصيلات تكميلي با پيشنهاد دانشگاهها و حسب مورد با تأييد يكي از وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري يا بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعيين ميشود.
تبصره2ـ ميزان شهريه دريافتي از دانشجويان با توجه به نوع رشته و سطح خدمات آموزشي، كمك آموزشي و رفاهي ارائهشده، توسط هيأت امناء دانشگاه تعيين و اعلام ميشود.
اجراي دورههاي مشترك با دانشگاههاي معتبر خارجي طبق ضوابط وزارتخانههاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اينگونه شعب بلامانع است.
تبصره3ـ دولت مكلف است حداكثر ظرف سه ماه از تاريخ درخواست داوطلب نسبت به اعطاء رواديد (ويزا) و اجازه اقامت براي اعضاء هيأت علمي و دانشجويان خارجي اين شعب دانشگاهي و جامعه المصطفي العالميه اقدام كند.
تبصره4ـ دانشجويان ايراني اين شعب دانشگاهي، همانند ساير دانشجويان از معافيت تحصيلي برخوردار خواهند بود.
تبصره5 ـ نحوه پذيرش دانشجو موضوع بندهاي (ح) و (ي) اين ماده در مقاطع مختلف به پيشنهاد هيأت امناء دانشگاهها و مؤسسات يادشده و حسب مورد با تأييد وزارتخانههاي ذيربط و با رعايت قانون پذيرش دانشجو در دانشگاهها مصوب 16/8/1386 خواهد بود. در مقاطع كارشناسي ارشد و بالاتر با استفاده از ظرفيتهاي جديد از طريق امتحانات ورودي مؤسسات يادشده با در نظر گرفتن توان علمي داوطلبان با رعايت ضوابط سازمان سنجش آموزش كشور خواهد بود.
تبصره6 ـ مدرك تحصيلي دانشجويان موضوع بندهاي (ح) و (ي) اين ماده با درج نوع پذيرش و محل تحصيل صادر ميگردد.
ل ـ حوزههاي علميه از تسهيلات، مزايا و امكاناتي كه براي مراكز آموزشي و پژوهشي تعيينشده يا ميشود، برخوردار هستند.
ماده21ـ دولت مكلف است به منظور گسترش شايستگي حرفهاي از طريق افزايش دانش و مهارت با نگرش به انجام كار واقعي در محيط، اصلاح هرم تحصيلي نيروي كار و ارتقاء و توانمندسازي سرمايههاي انساني، كاهش فاصله سطح شايستگي نيروي كار كشور با سطح استاندارد جهاني و ايجاد فرصتهاي جديد شغلي و حرفهاي براي جوانان و ارتقاء جايگاه آموزشهاي فني و حرفهاي براي نظام آموزش فني و حرفهاي و علمي ـ كاربردي كشور اعم از رسمي، غيررسمي و سازماننايافته، ظرف يكسال از تاريخ تصويب اين قانون در محورهاي زير سازوكارهاي لازم را تهيه و با پيشبيني الزامات مناسب اجراء كند:
الف ـ استمرار نظام كارآموزي و كارورزي در آموزشهاي رسمي متوسطه و عالي، غيررسمي فني و حرفهاي و علمي ـ كاربردي.
ب ـ فراهمسازي ارتقاء مهارت در كشور از طريق اعطاء تسهيلات مالي با نرخ ترجيهي و تأمين فضاهاي فيزيكي و كالبدي با شرايط سهل و زمينهسازي حضور فعال و مؤثربخش غيردولتي در توسعه آموزشهاي رسمي و غيررسمي مهارتي و علمي ـ كاربردي كشور.
ج ـ افزايش و تسهيل مشاركت بهرهبرداران از آموزش فني و حرفهاي در بخشهاي دولتي و غيردولتي.
د ـ هماهنگي در سياستگذاري و مديريت در برنامهريزي آموزشهاي فني و حرفهاي كشور به عنوان يك نظام منسجم و پويا متناسب با نياز كشور.
هـ ـ كاربست چهارچوب صلاحيتهاي حرفهاي ملي به صورت منسجم براي ارتباط صلاحيتها، مدارك و گواهينامهها در سطوح و انواع مختلف در حوزه حرفه و شغل در جهت به رسميت شناختن يادگيري مادامالعمر و تعيين شايستگيهاي سطوح مختلف مهارتي.
و ـ نيازسنجي و برآورد نيروي انساني كارداني موردنياز و صدور مجوز لازم و حمايت به منظور تأسيس و توسعه مراكز آموزش دورههاي كارداني در بخش خصوصي و تعاوني و ايجاد ظرفيتهاي مورد نياز تا سال چهارم برنامه.
ز ـ رتبهبندي مراكز آموزشهاي فني و حرفهاي رسمي و غيررسمي بر اساس شاخصهاي مديريت اجرائي، فرآيند ياددهي ـ يادگـيري، نيروي انساني، تحقـيق و توسعه منابع و شاخص پشتيباني فراگيران.
ماده22ـ دولت مكلف است مابهالتفاوت اعتبارات مصوب و اعتبارات تخصيصيافته با احتساب تعديل سالهاي اجراي طرح موضوع قانون اصلاح ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، مصوب 30/1/1385 را براي بازسازي و مقاومسازي مدارس بدون استحكام از محل منابع عمومي و يا حساب ذخيره ارزي در قالب بودجه سنواتي حداكثر ظرف سه سال اول برنامه تأمين نمايد.
تبصره ـ دولت همچنين مكلف به تنظيم و اجراي سياستهاي حمايتي از خيرين مدرسهساز ميباشد و بايد معادل كمكهاي تحققيافته آنان را جهت تكميل پروژههاي نيمهتمام در بودجه سنواتي منظور نمايد.
آييننامه اجرائي اين ماده حداكثر ظرف دو ماه از تصويب برنامه توسط وزارت آموزش و پرورش تهيه و به تصويب هيأتوزيران ميرسد.
ماده23ـ از ابتداي برنامه دانشكدهها و آموزشكدههاي فني حرفهاي وزارت آموزش و پرورش با كليه امكانات، اموال منقول و غيرمنقول و نيروي انساني و دارائيها و تعهدات و مسؤوليتها از وزارت مذكور منتزع و به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ملحق ميگردد.
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مكلف است در مقاطع كارداني پيوسته و كارشناسي ناپيوسته به پذيرش دانشجو در اين دانشكدهها و آموزشكدهها اقدام نمايد.
تبصره ـ مبناي انتزاع و انتقال، دانشكدهها و آموزشكدههاي فني حرفهاي است كه در سال تحصيلي 1389ـ 1388 فعال بوده يا مجوز داشتهاند.
(جهت دريافت هر يك از کاربرگ ها بروي آن كليك نمائيد)
1-قرارداد استقرار در مرکز رشد دانشگاه فردوسي مشهد
2-کاربرگ پذیرش در مركز رشد دانشگاه فردوسي مشهد
3-ابلاغیه واحدهای فناور در مركز رشد دانشگاه فردوسي مشهد
4-پرسش نامه متقاضیان تدریس و مشاوره
5-اطلاعات پرسنلی واحد های فناور
6-اطلاعات عمومی مربوط به واحدهای فناور
12-كاربرگ نيروي انساني فعال در موسسات فناور در مركز رشد دانشگاه فردوسي مشهد
13-كاربرگ كارشناسي و ارزيابي طرح جهت پذيرش پيش رشد/رشد
17-پیشنهاد برگزاری دوره آموزشي
23-پرداخت هزینه ها